Az Acclaim Entertainment, a videojáték-ipar egyik legmeghatározóbb kiadója, amely a 80-as és 90-es évek során olyan ikonikus címekkel vívta ki magának a helyet a játéktörténelemben, mint a Mortal Kombat, NBA Jam és Turok sorozat, 2025-ben visszatér a piacra. A több mint két évtizede csődbe ment cég újjáélesztése jelentős esemény a gaming világában, különösen az indie fejlesztők számára, akiknek támogatására és klasszikus franchise-ok újraélesztésére fókuszál az új vezetés.
Az Acclaim Entertainment újjáélesztését 2025 márciusában jelentették be, amikor egy tapasztalt iparági veteránokból álló csapat vette át a cég irányítását. Az új Acclaim CEO-ja Alex Josef lett, aki korábban a Graffiti Games alapítója és vezérigazgatója volt, olyan indie sikereket gondozva, mint a Turnip Boy Commits Tax Evasion és a Turnip Boy Robs A Bank. József több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a játék marketing és kiadás területén, több száz játék forgalmazásában vett részt karrierje során.
A visszatérő Acclaim alapvető küldetése megváltozott az eredeti céghez képest. Míg a korábbi Acclaim Entertainment főként nagy licenceket és AAA projekteket kezelt, az új vállalat kifejezetten az indie fejlesztők támogatására és a klasszikus franchise-ok újjáélesztésére összpontosít. A cég funding, marketing és PR támogatást nyújt a független stúdióknak, lehetőséget biztosítva számukra, hogy kreatív vízióikat szélesebb közönséghez juttassák el.
Josef elmondása szerint "már aláírtak néhány hihetetlen indie címet", amelyeket hamarosan be fognak mutatni. A cég célja, hogy évente 3-4 játékot adjon ki, és a bevételtermelést a lehető leggyorsabban elindítsa, hogy további projekteket finanszírozhasson.
Az új Acclaim működését egy tapasztalt tanácsadó testület irányítja, amelyet olyan iparági vezetők alkotnak, mint Russell Binder a Striker Entertainment alapító partnere, Mark Caplan a Ridge Partners alapítója, és Jeff Jarrett, a Global Force Entertainment alapítója. Jarrett különösen jelentős személyiség a visszatérésben, hiszen évtizedeken át dolgozott együtt az eredeti Acclaim-mel, részt vett a 16 bites WWF címek fejlesztésében és később a TNA Wrestling sorozat alakításában.
Név | Pozíció | Cég/Háttér | Szakértelem |
---|---|---|---|
Alex Josef | CEO | Graffiti Games (korábbi CEO) | Indie játéknyomdai tapasztalat, marketing |
Jeff Jarrett | Tanácsadó testület tag | Global Force Entertainment, AEW/WWE | Wrestling és gaming tapasztalat |
Russell Binder | Tanácsadó testület tag | Striker Entertainment (alapító partner) | Licencelés és kereskedelem |
Mark Caplan | Tanácsadó testület tag | Ridge Partners (alapító) | Üzleti tanácsadás |
Phil Toronto | Stratégiai partner | VaynerFund (partner) | Befektetések és menedzsment |
Eric Vogel | Stratégiai partner | JET Management (partner) | Befektetések és menedzsment |
"Több mint három évtizede volt szerencsém részese lenni a wrestling és a gaming világának egyaránt, és izgatott vagyok, hogy most partnere lehetek az Acclaim újjáélesztésének" - nyilatkozta Jeff Jarrett. A WWE Hall of Fame tagja hangsúlyozta, hogy az Acclaim újjáélesztése lehetőség arra, hogy ugyanazt a szenvedélyt és szeretetet közvetítsék egy új generáció felé.
A növekedési stratégiát további kulcsfontosságú partnerek támogatják, köztük Phil Toronto a VaynerFund partnere és Eric Vogel a JET Management partnere. Szakértelmük a befektetések és menedzsment területén segít olyan környezet kialakításában, amely alkalmas az independent fejlesztők támogatására és a hosszú távú siker elérésére.
Az eredeti Acclaim Entertainment 1987-ben alakult három korábbi Activision alkalmazott, Greg Fischbach, Jim Scoroposki és Robert Holmes által. A cégnevet stratégikusan választották úgy, hogy betűrendben megelőzze az Activisiont és az Accolade-et - egy taktika, amelyet már korábban maga az Activision is alkalmazott az Atarival szemben.
Év | Esemény | Részletek |
---|---|---|
1987 | Acclaim Entertainment megalapítása | 3 korábbi Activision alkalmazott által |
1993 | Mortal Kombat kiadása - nagy siker | ESRB létrehozásához hozzájárult |
1994 | Csúcsév: $585 millió profit | NBA Jam, Mortal Kombat sikerek |
1999 | WWE licenc elvesztése THQ-hoz | AKI/THQ WWE játékok győzelme |
2004 | Csőd és felszámolás (szeptember 1.) | Gyenge eladások, licencfizetés problémák |
2006 | Acclaim Games újraindítás (online játékok) | Howard Marks vezetésével |
2010 | Acclaim Games bezárás | Végleg bezárt |
2025 | Acclaim újjáélesztés indie fókusszal | Alex Josef CEO, indie támogatás |
A cég gyorsan az egyik legsikeresebb konzoljáték-kiadóvá nőtte ki magát a világon. Az 1994-es pénzügyi évben 481 millió dolláros profitot jelentett, amely a következő évben 585 millió dollárra emelkedett. Az Acclaim olyan meghatározó franchise-okért volt felelős, mint a Mortal Kombat első két része, amely nemcsak a harci játékok egyik alapköve lett, hanem szerepet játszott az Entertainment Software Rating Board (ESRB) létrehozásában is az erőszakos tartalom miatti viták következtében.
Játék/Franchise | Kiadási időszak | Platform | Jelentősége |
---|---|---|---|
Mortal Kombat (1-2) | 1993-1994 | SNES, Genesis, Game Boy | Arcade port, erőszakos tartalom vitája |
NBA Jam | 1993-1995 | SNES, Genesis, Game Gear | Egyik legsikeresebb arcade port |
Turok sorozat | 1997-2004 | N64, PC, GameCube, Xbox | Saját fejlesztésű franchise |
WWF/WWE Wrestling játékok | 1989-1999 | NES, SNES, Genesis, Game Boy | Hosszú távú licenc partnerség |
Burnout (1-2) | 2001-2002 | PS2, Xbox, GameCube | Kritikusok által elismert |
All-Star Baseball | 1997-2004 | N64, PS1, PC, Xbox | Éves sportyáték sorozat |
NFL Quarterback Club | 1995-2004 | SNES, Genesis, N64, PS1 | NFL licenc felhasználás |
Shadow Man | 1999-2002 | N64, PC, Dreamcast, PS2 | Horror/akció hibrid |
Re-Volt | 1999 | N64, PC, Dreamcast | Futurisztikus versenyjáték |
Legends of Wrestling | 2001-2004 | PS2, Xbox | Wrestling franchise |
Rambo | 1988 | NES | Korai licenczesett játék |
Double Dragon II-III | 1989-1991 | NES, Game Boy | Népszerű beat em up port |
Wizards & Warriors | 1987-1992 | NES, Game Boy | Fantasy akció-kaland |
The Simpsons játékok | 1991-1992 | NES, SNES, Genesis | Animációs sorozat alapú |
Spider-Man játékok | 1991-1992 | NES, Game Boy, SNES | Szuperhős licence |
Az NBA Jam különösen kiemelkedő siker volt, amely az arcade történelem egyik legjövedelmezőbb gépe lett. A cég hosszú időn át együttműködött a World Wrestling Federation-nel (WWF), 1988-tól 1999-ig kiadva a wrestling játékaikat, mígnem a THQ/AKI kombináció jobb játékokat nem készített a WCW-nek.
Az Acclaim Entertainment 2004-ben súlyos pénzügyi nehézségekkel szembesült, elsősorban a játékainak gyenge eladásai miatt. A cég többek között elvesztette a Major League Baseball licencét az All-Star Baseball franchise-hoz, valamint a Turok jogait is, mivel nem tudta teljesíteni a jogdíj kifizetéseket. 2004. augusztus 27-én bezárta összes létesítményét, szeptember 1-jén pedig Chapter 7 csődvédelmet kért.
2006-ban Howard Marks új céget alapított Acclaim Games néven, amely online játékokra összpontosított, de ez a vállalkozás is 2010-ben bezárt. Majdnem húsz éven át úgy tűnt, hogy az Acclaim név végleg eltűnik a játékiparból.
A jelenlegi gaming piacon az indie fejlesztők számára egyre nehezebb kitűnni. 2012-ben mindössze 300 játék jelent meg a Steamen, 2018-ban már 8000, 2024-ben pedig 18000 cím. Ez azt jelenti, hogy egy új indie játék nemcsak az ugyanazon napon megjelenő többi címmel versenyez, hanem a platform teljes történetében megjelent összes játékkal.
Emellett a Games as a Service (GaaS) címek, mint a Fortnite vagy World of Warcraft, folyamatosan elszívják a figyelmet az új indie címektől. A Steam-en eltöltött játékidő mindössze 15%-a jut az új játékokra a korábban megjelent címekkel szemben.
Az Acclaim új stratégiája ezeket a kihívásokat igyekszik kezelni szakértelmen alapuló megközelítéssel. Josef hangsúlyozza, hogy "nem azért vagyunk itt, hogy szellemeket kergessünk. Azért vagyunk itt, hogy az energiát és káoszt, ami az Acclaimet feledhetetlenné tette, valami újba csatornázzuk".
Az Acclaim 2025. augusztus 21-én jelentette be első nagy eseményét, a PlayAcclaim Showcase-t, amely szeptember 10-én kerül megrendezésre. Az esemény során "meglepetéseket, exkluzív tartalmat és bejelentéseket" ígérnek, amelyeket "nem akarnak majd kihagyni". A showcase a cég YouTube csatornáján lesz látható 11:30-kor (PST) / 14:30-kor (EST).
A teaser videók alapján az esemény "A New Era is Coming" címet viseli, és az Acclaim "felejthetetlen örökségét" ünnepli, miközben bemutatja a kiadó következő címeinek listáját. Josef szerint "a régi képernyők repedeznek, és valami izgalmas és más jön át rajtuk".
Az új Acclaim egyik legnagyobb kihívása a korábbi intellectual property-k kezelése. A 2004-es csőd során az Acclaim eredeti jogai szétszóródtak - a Burnout például az Electronic Arts tulajdonába került, a WWE/WWF wrestling játékok jogait már nem birtokolják, a Turok pedig jelenleg a Saber Interactive alatt működik.
Josef elmondása szerint "számos beszélgetést" folytatnak a klasszikus Acclaim IP-k értékelésére, hogy meghatározzák, mely jogok elérhetőek a rajongók által leginkább várt élmények megteremtéséhez. A cég vízióját úgy írja le, hogy "bármilyen IP frissítés feltétlenül fel kell, hogy emelje a játékot, és a játéknak fel kell emelnie a márkát".
Az eredeti Acclaim Entertainment hírhedt volt botrányos marketing kampányairól. 2002-ben például felajánlották, hogy 500 fontot és egy Xbox-ot adnak öt brit állampolgárnak, ha Turok névre változtatják a nevüket a Turok: Evolution népszerűsítésére. Egyéb emlékezetes kampányjaik közé tartozott a temetési költségek átvállalása azok számára, akik a Shadow Man 2 hirdetéseit helyezték el a sírkövükön, vagy a sebességtúllépési bírságok kifizetése a Burnout 2: Point of Impact megjelenési napján.
Bár az új Acclaim vezetése nem utalt arra, hogy ilyen extrém marketing taktikákat alkalmaznának, Josef hangsúlyozza, hogy "a rajongók kiszolgálása a sarokkő számunkra a csapatunkon, a zöld jelzést adó folyamatunkon és a kiadási stratégiánk megközelítésén keresztül".
Az indie kiadói piacon az Acclaim olyan cégekkel fog versenyezni, mint az Atari, amely szintén újjáélesztette magát az elmúlt években és újragondolta olyan klasszikus címeit, mint a Breakout és az I, Robot. Az Atari példája mutatja, hogy egy klasszikus márka sikeres lehet, ha megfelelően adaptálja magát a modern piaci körülményekhez.
Az új Acclaim pozicionálása egyértelműen a "triple-I" (independent) szegmensre összpontosít, ahol a kreatív szabadság és az innovatív játékmechanikák kerülnek előtérbe a nagy költségvetésű AAA projektek helyett. Ez a megközelítés összhangban van a jelenlegi piaci trendekkel, ahol a játékosok egyre inkább keresik az egyedi élményeket nyújtó címeket.
Az Acclaim Entertainment visszatérése szimbolikus esemény a videojáték-iparban. A cég újjáélesztése azt mutatja, hogy még a múlt nagyjai is képesek alkalmazkodni a modern piaci körülményekhez, ha megfelelő vezetéssel és tiszta vízióval rendelkeznek. Az Alex Josef vezette csapat tapasztalata az indie szektorban, kombinálva Jeff Jarrett és a tanácsadó testület szórakoztatóipari kapcsolataival, erős alapot biztosít a siker eléréséhez.
A szeptember 10-i PlayAcclaim Showcase lesz az első igazi teszt arra vonatkozóan, hogy az új Acclaim képes-e valóban "új érát" teremteni. A bejelentésre kerülő játékok minősége és a cég piaci pozicionálása meghatározó lesz abban, hogy a visszatérés valóban sikeres lesz-e, vagy csupán a nosztalgia kihasználására irányuló kísérlet marad.
Az indie játékpiac folyamatos növekedése és a digitális disztribúció fejlődése kedvező környezetet teremt az Acclaim számára. Ha a cég képes lesz megtartani eredeti DNS-ének innovatív szellemét, miközben a modern kiadói elvárásoknak is megfelel, akkor valóban új fejezetet nyithat saját történelmében és hozzájárulhat az indie gaming szcéna további fejlődéséhez.
A Neolithic Dawn egy új irányt képvisel a VR játékok világában, egyesítve az őskori környezet autentikus élményét a generációkon átívelő történetmeséléssel
A Chrono Odyssey ambiciózus projekt, amely forradalmi változásokat hozhat az MMORPG műfajba
Mindegyik márka minőségi termékeket kínál saját szegmensében, így a vásárlók biztosak lehetnek abban, hogy megfelelő döntést hoznak