Dune: Awakening

A Dune: Awakening ambiciózusan ötvözi a túlélő és MMO elemeket egy gazdag narratívával át szőtt világban

Egy szuper fotó a szerzőről
Mark De Leon
 | 2025. április 25., P
Dune: Awakening

A Dune Awakening egy fenntartásokkal teli, de ambiciózus nyílt világú túlélő MMO, amelyet a Funcom fejlesztett a Dune univerzumának alternatív idővonalában. A játék egyedi narratívával, komplex mechanikákkal és széleskörű közösségi interakciókkal próbálja megújítani a túlélő műfajt, miközben hű marad Frank Herbert regényeinek alapvető témáihoz.

Alternatív Történet és Világépítés

Idővonal és Frakciók

A játék egy olyan alternatív valóságban játszódik, ahol Paul Atreides sosem született, helyette Lady Jessica a Bene Gesserit utasításainak megfelelően lányt, Ariste Atreides-t szült. A cselekmény 29 évvel később folytatódik, amikor az Atreides és Harkonnen házak háborúja dúl Arrakis birtoklásáért, miközben a Fremenek titokzatosan eltűntek. A játékos egy Bene Gesserit ügynök szerepét ölti fel, akinek feladata a Fremenek sorsának felkutatása és a „Sleeper” felébresztése.

A frakciórendszer két fő házra épül:

  • House Atreides: Leto herceg vezetésével a stabil spice-kereskedelem és politikai befolyás növelésére fókuszál.
  • House Harkonnen: A Baron Harkonnen irányítása alatt brutális erőszakkal és zsákmányszerzéssel próbálja megszilárdítani pozícióját.

Világ dinamikája

Arrakis kegyetlen környezete központi eleme a játéknak:

  • Homokférgek: A homok alatt rejtőző óriások folyamatos veszélyt jelentenek; a pajzsok aktiválása vagy zajos mozgás kiválthatja támadásukat.
  • Környezeti veszélyek: Homokviharok, hőgutak, és örvénylő homok („quicksand”) korlátozzák a mozgást.
  • Spice-függőség: A spice (melanzs) nemcsak értékes nyersanyag, hanem pszichoaktív hatása révén képességeket nyit fel, de fizikai függőséget is okoz.

Játékmechanikák és Túlélési Elemek

Alapvető Túlélés

A játékosoknak folyamatosan figyelniük kell:

  • Vízellátás: A stillsuit (vízgyűjtő ruha) használata nélkül a karakter percek alatt kiszárad. Ellenfelek véréből vagy lepárlásból nyerhető víz.
  • Hőmérséklet-kezelés: Nappali hőség miatt árnyékok között kell mozogni, éjszaka pedig a Szardaukar őrjáratok elől kell menekülni.
  • Bázisépítés: Menedékhelyeket lehet építeni, de azok adóztatás alá esnek, ha túl nagy területet foglalnak el.

Gazdasági Rendszer és Crafting

  • Spice-gyűjtés: A spice megszerzése és szállítása klánok közötti versenyt generál. A homokférgek elterelésére thumpereket használhatnak a játékosok.
  • Crafting rendszer: Erőforrásokból (pl. réz, acél) fegyvereket, járműveket (pl. homokmotor, ornitopter) és felszereléseket készíthetnek. Minden tier (pl. Tier 6: plastanium) új lehetőségeket nyit meg.

PvP és PvE Tartalmak

  • Mély-sivatagi zóna (Deep Desert): Százak számára tervezett PvP terület, ahol klánok harcolnak a legértékesebb erőforrásokért. Hetente megújuló Coriolis-viharok átalakítják a térképet.
  • Együtthatós missziók: Frakció-specifikus küldetések (pl. Atreides diplomáciai akciók vs. Harkonnen szabotázs) és közös dungeonek (pl. föld alatti ökológiai laborok).

Technikai Megvalósítás és Fejlesztés

Motor és Grafikai Innovációk

Az Unreal Engine 5-tel készült játék dinamikus fényvezérlést, részletes homokfizikát és valósághű karakteranimációkat kínál. A homokviharok vizuális és hanghatásai kiemelten atmoszférikusak.

Szerverstruktúra

  • Overland térkép: Egy központi térkép (felsőnézeti repülés ornitopterrel) kapcsolja össze a különböző zónákat (pl. Arrakeen központ, Hagga-medence). A zónák mérete és játékoslétszáma változó (40–100+ fő).
  • Klánok és politika: A klánok a Landsraadon keresztül szavazhatnak a világállapot módosításáról (pl. erőforrás-elosztás, frakcióerősségek).

Kritikák és Közösségi Visszajelzések

A játékot számos aggály övezi:

  • Forrástól való eltérés: A járművek (pl. homokmotorok) és túlzott PvP hangsúly ellentmond Herbert eredeti világának.
  • Grind intenzitás: A magas szintű felszerelések megszerzéséhez hosszú erőforrásgyűjtés szükséges, ami egyes játékosok szerint kimerítő.
  • Technikai problémák: A korai béták alatt előforduló szinkronizációs hibák és homokfizikai rendszer instabilitása.

Jövőbeli Frissítések és Kiadás

Fejlesztési Tervek

A Funcom a következőket tervezi:

  • Anticheat-rendszer: A jelenlegi makrók és hackerek elleni küzdelem fokozása.
  • Klánalapú tartalmak: Új klánháború-mechanikák és közös raiderek.
  • Konsolos verziók: PlayStation 5 és Xbox Series X/S kiadások 2025 második felében.

Kiadási Dátumok

  • PC: 2025. június 10. (Deluxe és Ultimate Edition tulajdonosok június 5-től játszhatnak).
  • Konsolok: Tervezett, de pontos dátum nincs megerősítve.

Összegzés és Kritikai Elemzés

A Dune: Awakening ambiciózusan ötvözi a túlélő és MMO elemeket egy gazdag narratívával át szőtt világban. Míg a technikai innovációk (pl. dinamikus homokfizika, Unreal Engine 5) és a részletes világépítés pozitívumok, addig a forrástól való kreatív eltérések és a grind központúsága megosztja a közösséget. A játék sikeressége a fejlesztők reakciókészségén múlik – a közösség által jelzett problémák (pl. PvP egyensúly, történetalapú missziók hiánya) megoldása döntő lehet a hosszú távú elköteleződés szempontjából. A Dune rajongóinak ez a játék lehetőséget kínál arra, hogy saját útjukat járják az Arrakis kegyetlen homokjaiban, de a túlélő műfaj szerelmeseinek is számos újdonságot kínál.

Játék


Ez még érdekelhet

Borítókép
Játék2/21/2025
Tapasztald meg az INAYAH Anime-inspirálta metroidvania Hard-Mode demóját

Az INAYAH - Life after Gods egy gyönyörűen kézzel animált 2D-s akció-platformer, amely titokzatos, poszt-apokaliptikus világának felfedezésére invitál

Borítókép
Játék1/31/2025
A Da Vinci Háza VR hamarosan megjelenik Playstation VR2-re

Az elismert VR puzzle-kaland lenyűgöző részletességgel kelti életre a reneszánsz Itáliát

Borítókép
Hírek2/21/2025
UNYIELDER Prologue Demo már elérhető a Steamen

Lépj be az UNYIELDER-be, egy gyors tempójú, boss-runner rogue-looter FPS-be